A Szolnoki II. Rákóczi Ferenc Magyar – Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola 1 799 080 Ft összegben sikeresen pályázott a HAT-17-01-Határtalanul programban. Így 55 hetedikes tanuló és 6 pedagógus utazhatott Erdélybe. A pályázat neve „Rákóczis diákok a 200 éve született Arany János nyomdokain – Irodalmi barangolás”. A diákok és kísérőik színes programokon keresztül ellátogattak többek között Nagykárolyba, Kolozsvárra, Nagyváradra, Királyhágóra és Nagyszalontára. Az utazás egyik eleme a helyi iskola meglátogatása volt, ahol jó kapcsolatot alakított ki diákjaink a kint élő magyar gyerekekkel. A Kolozsvári Bethlen Kata Diakóniai Központba pedig itthon gyűjtött ajándékokat vittünk, hogy onnan nehéz sorsú gyerekekhez jusson el az adomány.
Először Arany Jánoshoz kapcsolódóan Nagykárolyba utaztunk. Itt megtekintettük a Károlyi-kastélyt és felkerestük Arany legjobb barátjának, Petőfinek a szobrát, valamint a Szarvas-fogadót, ahol Petőfi megismerte Szendrey Júliát. Ezután Érmindszentre utaztunk, amely település Ady Endre szülőhelye. Itt megtekintettük az Ady-kúriát és Múzeumot. Adyfalván, ahogy ezt ma nevezik, nagy költőnk verseiből rendeztünk versmondó versenyt az irodalom tantárgyhoz kapcsolódóan. Az ének-zene tantárgyhoz kapcsolódva Ady megzenésített verseiből hallgattunk meg néhányat. Ellátogattunk Szilágynagyfaluba, ahonnan Arany János szülei származnak. Ez a település volt a Toldi című mű ihletője. Itt rajzversenyt rendeztünk a Toldihoz kapcsolódóan. Felkerestük Arany János szobrát és egyik diákunk rövid életrajzi megemlékezést mondott. Este érkeztünk Kolozsvárra, ahol a szállásunk volt. Másnap délelőtt megnéztük a Szent Mihály templomot, Mátyás király szobrát és szülőházát. Kora délután ellátogattunk a Kolozsvári Református Kollégium és Általános Iskolába, ahol külhoni diákokkal találkoztunk. Ezután a Házsongárdi temetőben írókra, költőkre emlékeztünk. Este emléklapokat készítettünk. Utolsó nap Csucsán megtekintettük a Boncza-kastélyt, ahol Ady Endre élt Csinszkával. Itt az egykori kastélyban emlékszobát és múzeumot alakítottak ki. Megemlékeztünk nagy költőnkről és megemlítettük Brüll Adélhoz, vagyis Lédához írt verseit is. Rímfaragót játszottunk. A történelem és földrajz tantárgyhoz kapcsolódóan megnéztük a Királyhágót. A Sebes-Körös partján fekvő hely nevezetes eseményeiről
hallgattunk meg előadásokat, majd totót töltöttünk ki. Ezután Bihar megye központjába, Nagyváradra látogattunk el. Itt, a Pece-parti Párizsban a művészetekről hallgattunk meg egy játékosan felépített kiselőadást. Megtekintettük a belvárosban található Szent-László szobrot és felkerestük a-szülővárosunkkal-a szolnoki színházzal névrokon Szigligeti Ede Színházat. Nagyszalontán zártuk erdélyi utunkat, ahol Arany János született. A „Csonka torony” ma emlékmúzeum. Itt található Arany János szobra is, amit megkoszorúztunk és a szobornál összegeztük erdélyi tapasztalatainkat, a programokkal kapcsolatos új ismereteinket és élményeinket.
Kolozsváron szintén 7. osztályos diákokkal találkoztunk a Kolozsvári Református Kollégiumban és Általános Iskolában. Először az udvaron néhány szórakoztató körjáték segítségével ismerkedtünk meg egymással. Az emeleti társalgóban aztán diákjaink és az erdélyi diákok felváltva feladatokat oldottak meg játékos vetélkedő formájában. Végül átadtuk nekik az otthon elkészített mézeskalácsokat.
Az előkészítő foglalkozás a tanulók előzetes ismeretére épült. A feladatok kapcsolódtak magyar költőinkhez, íróinkhoz, különösen Arany Jánoshoz. Projektmódszerrel dolgoztunk. Játékosan, kooperatív csoportmunkában dolgoztak diákjaink. A foglalkozás fő témája Arany élete és irodalmi munkássága volt. Majd kolozsvári rakottkáposztát kóstoltunk és mézeskalácsot készítettünk ajándékba az erdélyi diákoknak.
Az értékelő órán Külhoni magyarokkal találkoztam, illetve Erdélyben barátokra találtam címmel írt fogalmazásokat, verseket hallgattuk meg. Megnéztük az úton és az útról készült képeket, videót, rajzokat. Diákjaink kiscsoportokban különböző formákban (pl. powerpoint) számoltak be élményeikről. Ismertettük az eredményességi kérdőívekre adott válaszaikat, melyek összegezték a kirándulást.
Az Összetartozás Napját is megtartottuk, ahol diákjaink vetítettek Trianonról és versekkel, fuvolajátékkal színesítették a műsort. Ezután élménybeszámolót hallhattunk előadásukban a Határtalanul pályázat erdélyi utazásáról.
Néplapban való megjelenés:
Aktív Rádióban való megjelenés:
Videó összefoglaló:
Képgaléria: