A Szolnoki II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola idén is sikerrel pályázott a Határtalanul programban, melynek keretében 41 hetedikes tanuló és 5 kísérő kiutazhatott a Délvidékre.
A program neve „Rákóczisok a Vajdaságban” volt, mely a jelenleg Horvátországhoz és Szerbiához csatolt magyarlakta települések megismerését jelentette. A diákok és kísérőik gazdag programokon keresztül ellátogatnak többek között Eszékre, Zomborra, Kishegyesre, Újvidékre, Óbecsére, Péterváradra, Zentára, Szabadkára és a híres Palicsi-tóhoz.
A program egyik eleme a kishegyesi Lurkóház gyermekotthon meglátogatása, akiknek az iskola diákjai ajándékokat gyűjtöttek és át is adtak az ott lakó gyerekeknek.
Az iskola a pályázaton 901 000 forintot nyert.
A projekt rövid értékelése:
A kirándulás előtt előkészítő órán és fakultatív iskolai vetélkedőn hangolódtunk rá a meglátogatni kívánt és Trianon után elszakadt, egykori magyar települések történelmére. A gondos előkészítés után nagy várakozással indultunk útnak. Élőben csodáltuk meg az Eszéki várat, az óvárost és a katedrálist. Zomboron az óvárost és a Kronich palotát néztük meg. Kishegyesen a szállásunk gyönyörű falusias környezetben volt. Másnap megnéztük Újvidék főterét a Páterváradi várat, Óbecsét és ellátogattunk a helyi gyermekotthonba. A Lurkóházba az ottlakó gyerekek és a mi nagy örömünkre sok ajándékkal tudtunk kedveskedni. Az utolsó nap megnéztük Zenta városát, a régi mesterségek házát, Szabadka városát és a Palicsi tavat. Hazaérkezésünk után a Nemzeti Összetartozás témanapi programot, a fakultatív bemutató előadást és az értékelő órát valósítottuk meg. Ezeken a programokon lehetőség volt a kirándulás értékelésére, a diákok önértékelésére, beszámolókra és az ismeretek átadására diáktársaik részére.
Előkészítő óra:
Az óra elején előadást hallhattunk a program céljairól, tartalmáról. Az előkészítő óra témáit a kísérő nevelők javasolták, a gyerekek pedig kooperatív csoportmunkában kidolgozták, kiegészítették. Így a Vajdaságról, az elcsatolt területekről külön-külön részletesen készültek föl a gyerekek. A gyerekek csapatokba rendeződtek és kérdéseket válaszoltak meg. A játékos vetélkedő végén a diákok és a pedagógusok végigtekintették kirándulásuk helyszíneit a diákok előadásainak formájában, melynek során a diákok kérdés-felelet formájában megkérdezhették a számukra még nem világos dolgokat.
Fakultatív előkészítő tevékenység:
Iskolánkban hagyomány, hogy a történelmi témákat vetélkedők formájában dolgozzuk fel. Ezen alkalmakkor sok ismeretet szereznek diákjaink, melyeket a Határtralanul utazások alkalmával hasznosítani tudnak. Az óra elején kihúztak a témához kapcsolódóan egy szót és Activity módszer segítségével társaik kitalálták azt. Ezután puzzle-t raktak ki, melyből az eszéki katedrálist kellett kirakni. A játékos vetélkedőn eddigi ismereteiket és az előkészítő órán tanult ismereteiket alkalmazták. A feladatok változatosak voltak: teszt, activity, puzzle, felismerés.
Kirándulás:
1. nap: Eszéki vár, főtér, katedrális, óváros, Zombor óváros, Kronich palota, Kishegyes, Kátai tanya
2. nap: Újvidék főtér, Péterváradi vár, Óbecse városnézés-Lurkóház, Kishegyes
3. nap: Zenta város, Régi Mesterségek Háza, Városháza, Szabadka város, Városháza, Palicsi-tó
Értékelő óra:
A pályázatban résztvevő diákok és tanárok az értékelő óra keretében elsőként egy elégedettségi kérdőívet törtöttek ki a programmal kapcsolatban. Diákjaink között a kiránduláson már felosztottuk a csoportokat, kik melyik témából készülnek fel. Önértékeléssel a programba befektetett saját munkájukat mondták el. Felelvenítettük az előkészítő óráktól kezdve a 3 eltöltött nap minden napszakát. Beszámolókat hallhattunk, hogy kinek mi tetszett a legjobban. A csoportok a következő témákról készültek fel: Eszék, Zombor, Kishegyes, Újvidék, Pétervárad, Óbecse, Zenta és Szabadka. A kiránduláson készült fényképeket diákjaink és a kísérő pedagógusok közösen tekintették meg.
Nemzeti Összetartozás – témanap:
A Témanap a Nemzeti összetartozás jegyében zajlott. Az iskola irodalmi színpada egy dramatikus előadást tartott Mi magyarok címmel. Az énekkar Magyar népdalokat énekelt. Az Erdő mellett című népdal refrénjét az egész iskola tanulói megtanulták és együtt énekelték. Vajdasági írók és költők műveiből olvastak fel diákjaink novella, regény és vers részleteket. A Témanap népi játékok tanulásával folytatódott. A körjátékok, énekek közös élményt adtak az iskola és a kiránduláson résztvevő tanulóknak egyaránt. Nemzeti összetartozás címmel minden osztály plakátot készített tetszőleges technikával. Ezeket a munkákat iskolánk folyosóján állítottuk ki. Ezen a napon minden tanuló piros, fehér vagy zöld pólóban jött iskolába. A nap végén egy alakzatot alkottunk az iskola udvarán, és mely a régi Magyarországot formálta meg. A körvonal tanulóinkból állt, akik piros-fehér-zöld pólós sorrendben álltak egymás mellé.
Bemutató előadás:
Videódokumentáció a kirándulásról:
Új Néplap megjelenés:
Amadeus Rádió hanganyag:
Lejátszáshoz kattintson a bal szélső elindító/lejátszó gombra.