Rákóczis diákok Erdély népművészetének nyomában
A Szolnoki II. Rákóczi Ferenc Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola a 2018/19-es tanévben is sikeresen pályázott a Határtalanul programban, melynek keretében 39 hetedikes tanuló és 4 kísérő utazhat Erdélybe 2019. május 27-29. között.
Az iskola a Határtalanul HAT-18-01-0102 pályázaton 2.377.893 forintot nyert.
A pályázat címe: „Rákóczis diákok Erdély népművészetének nyomában”.
A tanulmányi kirándulás célja, hogy a program során a gyerekek megismerjék a határon túl élő erdélyi magyarok életét, történetét, jelenét, hagyományait, művészetét, híres helyek történelmi képviselőit. A különböző tantárgyakból a tanórákon tanultakat élményszerűvé tegyük.
A kirándulás programja:
Gazdag programok keretében az 1. nap ellátogatunk Nagyváradra, megtekintjük a kanonok sort, a Püspöki Székesegyházat, Szent László csatabárdját, hermáját. A Királyhágón át Magyarvalkón megnézzük a református, kalotaszegi fazsindelyes templomot, kultúrtörténeti kielőadásokkal gazdagítjuk a programot. Szálláshelyünkön, Kalotaszentkirályon megkoszorúzzuk Ady emlékművét, és verset szavalunk. Erdélyismereti vetélkedőt szervezünk.
A 2. napon közös programon veszünk részt a helyi Ady Endre Általános Iskola tanulóival. Tordán megtekintjük a Sókamaraházat, és a Tordai sóbánya többszáz lépcsőfokát megmászva gyönyörködünk természeti szépségében. A Tordai hasadékba teszünk kirándulást, majd Torockón a Néprajzi múzeumot keressük fel. Kalotaszegi hagyományokat, népszokásokat ismerünk meg a helybeliektől: tánc, népdal, varrottas.
A 3. napot 2 templom meglátogatásával kezdjük Bánffyhunyadon és Körösfőn. Előbbiben a kalotaszegi varrottasokat csodáljuk meg, míg Körösfőn a Rákóczi szőnyeget tekintjük meg. A Körösfői vásáron is végig sétálunk a helyi piac termékeit megvásárolva.
Végezetül Kolozsváron a Szent Mihály templomot, Mátyás szobrát és szülőházát, a Főteret, a Bánffy Palotát, és a Rhédey palotát járjuk körbe. Majd a Tudományegyetem és a Szt. György lovasszobor megtekintése következik, a kirándulást a Házsongárdi temetővel zárjuk, tiszteletünket téve Erdély nagyjai előtt.
Előkészítő óra bemutatása:
Az előkészítő órákon diákjaink megismerték Erdély szerepét a magyar történelemben.
Az előkészítő óra időtartamát 2 tanítási órára terveztük.
Az 1. órán megismerkedtek az erdélyi magyarok történelmével, az államhatáron kívüli elhelyezkedés okaival, a magyarság jelenével, létszámával és etnikai összetételével.
Ismertettük velük a tanulmányi kirándulás részletes programját.
A 2. órán a résztvevő tanulók 3 csoportra osztva Power point-prezentációt készítettek és röviden ismertették a kirándulás során megtekintendő történelmi emlékhelyeket, történelmi személyek szerepét Erdély történelmében, nevezetes látnivalókat, Erdély természeti szépségeit, illetve kultúrtörténetét, hagyományait és a kalotaszegi tájegység népművészetét.
Az 1. csoport Nagyvárad, II. Rákóczi György, Szent László, Királyhágó témakört dolgozta fel páros munka során.
A 2. csoport feladata a Tordai hasadék; és Kalotaszentkirály-népviselete, népművészete, zenéjének bemutatása.
A 3. csoport: Kolozsvár nevezetességeit; Mátyás, és a Hunyadiak szerepét mutatta be.
A foglalkozások során csoportmunka keretében minden tanulónak volt feladata. Az eltérő képességű tanulók egymást segítve, toleranciát mutatva támogatták társaikat. Diákjaink szeretik az interaktív feldolgozási módot és kedvelik a projektmódszert, így tabletek segítették munkájukat a 2. órán.
Az előkészítő órákon építettünk a tanulók előzetes ismereteire és a tantárgyi koncentráció adta lehetőségeket is kihasználtuk. Kihasználtuk a kooperatív módszerben rejlő közös együttműködés, kölcsönös segítségnyújtás, egymás elfogadása és egyéni feladatvállalás fejlesztésének lehetőségeit.
Fakultatív előkészítő tevékenység:
A két előkészítő óra lezárásaként 3. fakultatív órában értékeltük az elhangzott kiselőadásokat, alkalmaztuk az ön és társértékelést, majd az utazó diákok részvételével vetélkedőt szerveztünk, melynek témája szorosan a tanulmányi kiránduláshoz és programjához kapcsolódott. A feladatok iskolánk névadójára, Erdély szerepére a magyar történelemben, természeti szépségeire, kultúrájára, hagyományaira, és népművészetére vonatkoztak.
Diákjainkat versenyeztettük, így elevenítettük fel az előző órákon szerzett ismereteiket, tapasztalataikat, a tanultakat. Motiváltuk őket és érzékennyé tettük más országok, emberek, kultúrák megismerése felé, melyek hazánkkal is kapcsolatban vannak.
Kooperatív munkaformában dolgoztak: először totót oldottak meg, majd „Fele sem igaz” csapatversenyt rendeztünk. Activity játék keretében kellett kitalálniuk Mátyás mondák, mesék címeit, és végül kalotaszegi tánclépéseket mutatott be egyik tanulónk.