Rákóczis diákok Erdély népművészetének nyomában
Sikeres „Határtalanul” pályázatunk segítségével 2019. május 27-29. között, 3 napot töltöttek iskolánk 7. osztályos diákjai Erdélyben, ahol a gyerekek megismerték a határon túl élő erdélyi magyarok életét, történetét, jelenét, hagyományait, művészetét, és híres helyek történelmi képviselőit. A 39 diák és 4 kísérő tanár gazdag programokon keresztül ellátogattak többek között Nagyváradra, a Királyhágóra, Torockóra, Kolozsvárra, Körösfőre, Kalotaszentkirályra és túrát tettek a tordai hasadékban is. Az utazás elemei a népművészet, népviselet, szokások, hagyományok tematika köré épült, de fontos esemény volt Kalotaszegen az Ady Endre Általános Iskola meglátogatása is, ahol jó kapcsolatot alakítottak ki diákjaink, a kint élő, ott tanuló magyar gyerekekkel. Itthon gyűjtött ajándékokkal, játékokkal támogatták a falu és az iskola tanulóit, hogy ezáltal nehéz sorsú gyerekeket segíthessenek.
Az első napot Nagyváradon városnézéssel kezdték, megtekintették a kanonok sort, a Püspöki Székesegyházat, Szent László csatabárdját, hermáját, felidéztük a város történetét. Szent Lászlóról szavalatot mondtak és a Körös partján rajzokat készítettek.
A Királyhágón átérve, ahol feladatlapot töltöttek ki, Magyarvalkó felé folytatva az utat, megnézték a református, kalotaszegi fazsindelyes templomot, és kultúrtörténeti kielőadásokat tartottak. Szálláshelyükön, Kalotaszentkirályon megkoszorúzták Ady emlékművét, és elszavalták a „Kalota partján” című verset. Az est folyamán beszélgettek a szálláshelyen a helyi szokásokról, terítőket, kézi készítésű láncokat, specialitásokat ismertek meg. Erdély ismereti vetélkedővel zárták a napot.
Másnap közös programon vettek részt a helyi Ady Endre Általános Iskola tanulóival. Megismerték életüket, hétköznapjaikat, focimeccset játszottak velük, és átnyújtották ajándékukat. Ezt követően Tordán megtekintették a Sókamaraházat, és a Tordai sóbánya többszáz lépcsőfokát megmászva gyönyörködtek természeti szépségében és páran kiselőadást tartottak a sóról.
A Tordai hasadékba tettek kialakított ösvényen és függőhidakon átvezető kirándulást, ahol a növény és állatvilág megfigyelése mellett, elmesélték a hasadék keletkezéséhez fűződő legendákat is.
Ezután Torockón sétát tettek a kétablakos fehér házai között, majd felkeresték az unitárius templomot és a Néprajzi múzeumot, ahol rajzokat és jegyzeteket készítettek a festett bútorokról és fafaragásokról, vasművességről. Este került sor a kalotaszegi hagyományok, népszokások: néptánc, népviselet, varrottasok megismerése, megtekintésére. A helybeliekkel a kürtős kalács készítését is elsajátították.
Az utolsó napot templomok látogatásával kezdték Bánffyhunyadon és Körösfőn. Előbbit az idén restaurálták, így nem jutottak be, de Körösfőn megnézték a négy fiatornyas református templomot, kiselőadásokat tartottak és megcsodálták a kalotaszegi varrottasokat és a Rákóczi szőnyeget. A fiúk megmérték a templom méreteit régi mértékegységekkel, a lányok kis varrottasokat készítettek. A Körösfői vásáron végig sétálva a helyi piac termékeit is megtekintették, sőt vásárolták a helyi árusoktól.
Utolsó helyszín Kolozsvár volt, ahol a Szent Mihály templomot, Mátyás szobrát és szülőházát, a Főteret, a Bánffy Palotát, és a Rhédey palotát járták körbe. Feladatlapot töltöttek ki, Mátyás mondát meséltek el, majd csoportokban puzzlet raktak ki. A Tudományegyetem és a Szt. György lovasszobora után a programot a Házsongárdi temetővel zárták, tiszteletüket téve Erdély nagyjai előtt. Dsida Jenő sírját megkoszorúzták, idézetet olvastak fel a híres művész emlékére. Este ismét a Királyhágón át haladva a Kormorán együttes zenéjét hallgatták, históriás éneket, rímeket faragtak.
Előkészítő órák:
Diákjaink megismerték Erdély szerepét a magyar történelemben:
az erdélyi magyarok történelme, az államhatáron kívüli elhelyezkedés okai, a magyarság jelene, létszáma és etnikai összetétele.
Ismertettük velük a tanulmányi kirándulás részletes programját.
A tanulók 3 csoportra osztva Power point-prezentációt készítettek és röviden ismertették a kirándulás során megtekintendő történelmi emlékhelyeket, történelmi személyek szerepét Erdély történelmében, nevezetes látnivalókat, Erdély természeti szépségeit, kultúrtörténetét, hagyományait és a kalotaszegi tájegység népművészetét.
A foglalkozások során csoportmunka keretében minden tanulónak volt feladata. Diákjaink szeretik az interaktív feldolgozási módot és kedvelik a projektmódszert, így tabletek segítették munkájukat. Építettünk a tanulók előzetes ismereteire, kihasználtuk a kooperatív módszerben rejlő közös együttműködés, kölcsönös segítségnyújtás, egymás elfogadása fejlesztésének lehetőségeit.
Értékelő órák:
Az értékelő órán „Külhoni magyarokkal találkoztam” illetve „Erdélyben barátokra találtam” címmel írtak párban fogalmazásokat, illetve verseket hallgatunk meg. Megnéztük a tanulmányi úton és az útról készült rajzokat, képeket, videókat. A gyerekek kiscsoportonként tablókat készítettek, kisfilm segítségével számoltak be a programokról, élményeikről. Célunk az volt, hogy ismereteiket, a kirándulás során szerzett személyes tapasztalataikat, legkedvesebb élményeiket egymással meg tudják osztani.
Majd ismertettük az eredményességi kérdőívre adott válaszaikat, melyek összegezték a kirándulást. Értékeltük egymás munkáját, levontuk a tanulságokat, megfogalmaztuk az eredményeket.
Összetartozás napja:
Megtartottuk a Nemzeti Összetartozás napját, mert fontosnak érezzük, hogy a nemzeti összetartozás fogalmát, ennek fontosságát iskolánk valamennyi tanulója életkorának, tudásának, képességének megfelelően értse meg és vegyen részt a nap eseményeiben. A témanapon iskolagyűlés keretében bemutattuk, levetítettük az út során készített útifilmet. Az énekkarral együtt népdalokat elevenítettünk fel, elénekeltük a „Rákóczisok dalát”.
Az iskolarádióban felhívtuk a figyelmet az ünnep fontosságára, erdélyi írók, költők versei hangzottak el. Diákjaink ünnepi műsort adtak „Emlékezés Trianonra” címmel. Papírbábokat készítettünk, amiket határon túli népviseletbe öltöztettünk, varrottasainkat kiállítottuk. Az osztályok elkészítették a történelmi és a mai Magyarország térképét
Célunk az volt, hogy diákjaink megértsék, a szétdarabolt ország határain túl is élnek magyarok, kiknek múltja, kultúrája a magyarság része. Csak az összetartás segíthet túlélésükben.
Képgaléria:
Iskolarádió híradása:
Média megjelenés – újsághirdetés:
Beszámoló útifilm: